Citroën DS

Wanneer de DS in oktober 1955 getoond wordt op het autosalon in Parijs slaat dit in als een bom : geen enkele wagen was zo vooruitstrevend op gebied van comfort, technologie en vormgeving. In 1957 komt de ID op de markt, een eenvoudigere versie, en in 1960 verschijnen de eerste breaks.

Henri Chapron bouwt in opdracht van Citroën vanaf najaar 1960 een cabrio-versie, die tot in 1971 in de catalogus zal staan. Tevens creërt hij onder eigen naam enkele carrosserievarianten zoals Le Dandy, Le Palm Beach en La Lorraine. De nieuwe modellen voor 1963 zijn uiterlijk gemakkelijk te herkennen aan de stootrubbers op de voorbumper. Ondertussen worden de motoren steeds krachtiger en de uitrusting geraffineerder. De Pallas-uitvoeringen met lederen interieurs zijn ware salons.

De grootste optische wijziging komt er in 1967, wanneer de ronde koplampen vervangen worden door een breed afdekglas waardoor tweemaal 2 koplampen priemen. De verstralers draaien mee met de bewegingen van het stuur en verlichten zo “achter de bocht”. In 1973 wordt de DS23 uitgebracht, met een 2347 cc motor waarvan de injectieversie maar liefst 141 PK levert. Op 24 april 1975 verlaat de laatste DS de assemblagelijn in Aulnay-sous-Bois.

Interessante links :
http://olivier-gayet.club.fr/index.html
http://www.nuancierds.fr
http://www.dsworldltd.com